Se ihan tavallinen asiakastarina

Olipa kerran asiakas, joka oli kuuliainen, osti aina meiltä ja hänen kanssaan oli helppo tehdä yhteistyötä. Asiakas tunsi työntekijämme, hän luotti meihin ja antoi hyvää palautetta, jolloin yhteistyö sujui kokonaisuudessaan hyvin. Eräänä päivänä asiakkaasta ei kuulunutkaan mitään. Ihmetelimme missä asiakas on. Mitä sille on tapahtunut, kun sitä ei ole näkynyt. Kaikkihan meni niin hyvin, vai menikö?

 

Tunnemmeko todella asiakkaamme?

Asiakkaan pysyminen asiakkaana ei ole itsestään selvyys. Sen toki periaatteessa tiedämme, mutta kuitenkin meidän on helppoa ajatella, että hyvä asiakas pysyy asiakkaana jatkossakin. On hyvä, ettei asiakas pysy asiakkaana ikuisesti. Miksikö? Se auttaa meitä, jotka tarjoamme asiakkaille tuotteita ja palveluita, kehittämään organisaatiotamme koko ajan, ei välttämättä koska haluamme, vaan koska meidän on pakko.

Jatkuvalla kehittämisellä ja asiakkaan kuulemisella mahdollistamme, että organisaatiomme menestyy myös tulevaisuudessa. Harvassa ovat organisaatiot, joiden tuote tai palvelu on niin uniikki, ettei sille löydy jostain päin maailmaa kilpailijaa. Hyvä tämäkin, sillä se tarjoaa meille peilin katsoa ja seurata omaa toimintaamme, missä me olemme hyviä ja uniikkeja suhteessa muihin.

Kysymällä se selviää

Parhaimman tiedon tulevaisuuden palveluita ja tuotteita kehittämään tarjoavat itse asiakkaat tai ne potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät vielä jostakin syystä käytä palveluamme tai tuotettamme. Tulee siis kysyä riittävän usein, missä olemme onnistuneet ja mitä meidän pitäisi tehdä vielä paremmin. Tulokset voivat välillä yllättääkin.

Monesti jokin asia, johon me organisaationa vahvasti uskomme, ei välttämättä olekaan se tekijä, joka saa asiakkaat ostamaan meiltä. Tämä on tärkeä tieto, sillä se tarjoaa meille toisenlaisen peilin arvioida toimintaamme. Miten hyvin me tiedämme ja tunnemme asiakkaamme tai miten hyvin olemme perillä asiakkaiden muuttuvista toiveista?

Aina löytyy sopiva ratkaisu

Varmistamaan asiakaspysyvyyden ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisen, olemme Eezy Spiritissä luoneet Eezy Customer -asiakaskokemuskonseptin. Autamme asiakkaitamme selvittämään, miten heidän asiakkaansa näkevät organisaation ja mitä toiveita näillä asiakkailla on tulevaisuudessa. Lisäksi, jotta todellinen muutos saadaan aikaan, haluamme olla asiakkaidemme mukana myös kehittämässä palvelupolkua, joko johtaa kohti jotakin uutta tai auttaa vahvistamaan jotakin jo organisaatiossa olevaa. Haluamme olla mukana luomassa uutta asiakaskeskeisempää maailmaa, jossa sekä asiakas että organisaatio menestyvät yhdessä.

Katja Louhema

Kirjoittaja on kokenut organisaatioiden ja asiakaskokemuksen kehittäjä sekä muutoksen ja faktatiedon puolestapuhuja.